O PROJEKCIE

0

O czym chcemy opowiedzieć?
Radość, smutek, szczęście, doświadczenie prawdziwej przyjaźni, strach, złość – o tych i o wielu innych emocjach opowiadają spektakle, które można zobaczyć w ramach projektu. Dlaczego nie warto uciekać od trudniejszych tematów i nie bać się rozmawiać o uczuciach?
Dowiemy się tego w trakcie spotkań z psychologiem i pedagogami, po spektaklach Tęczy dedykowanych także starszym grupom wiekowym.
OPIS PROJEKTU
Teatr „Tęcza” w roku 2016 zainicjował cykl premier teatralnych bazujących na nowej dramaturgii i poruszających tematykę społeczną, filozoficzną i psychologiczną. To wartościowe i piękne spektakle domagające się szerszego omówienia. Dzisiejsza misja teatru nie ogranicza się jedynie do prezentowania spektakli. Zadaniem tej instytucji jest unaocznianie ważnych społecznie problemów, a teatr wykorzystać można, jako swojego rodzaju medium, dzięki któremu łatwiej poruszać trudne tematy. Teatr może dzięki temu stać się z jednej strony sprawczą instytucją, która wnika przestrzenie szkolne z przesłaniem, a z drugiej strony tę kreatywną przestrzeń może udostępnić u siebie i dać miejsce do dyskusji, rozmów i rozważań
Jaka jest tematyka spektakli?
„TYLKO JEDEN DZIEŃ” to opowieść osnuta na historii Muszki Łątki Jednodniówki. To właśnie jej natura przeznaczyła tak krótką – jednodniową egzystencję. Przyjaciele zauroczeni delikatnością Muszki i zmartwieni jej nadchodzącą śmiercią zrobią wszystko, by odsunąć od niej myślenie o tym, co nieuchronne. „Tylko jeden dzień”, baśń sceniczna Martina Baltscheita, to pełna rozmaitych zabaw i przygód wędrówka Muszki, Lisa i Dzika, która przeradza się w opowieść o przywiązaniu, przyjaźni i miłości. Głównym wątkiem spektaklu jest motyw przemijania i odchodzenia, co może stanowić doskonały punkt wyjścia do podjęcia dyskursu osnutego na problematyce straty. Strata, to bardzo ważne pojęcie w psychologii. W obecnej kulturze afirmującej sukces staramy się wyprzeć te problemy, udawać że ich nie ma (jakże częsty to motyw – „króliczek uciekł” , „bądź dzielny”, „nie wolno płakać”, etc), a te potem tłumione i nieprzeżyte odpowiednio kumulują się i generują w przyszłości depresje i inne zaburzenia. Głównym zadaniem przygotowanych zajęć nie będzie profilaktyczna terapia, a jedynie uświadomienie że problemy istnieją, że warto o nich rozmawiać, że nie należy wstydzić się płakać i wyrażać emocji po przeprowadzce, rozwodzie rodziców, kłótni z przyjacielem czy innych trudnych przeżyciach.
TERMINY:
19.09 – godz: 9.00 i 11.30
20.09 – godz: 9.00 i 11.30
21.09 – godz: 9.00 i 11.30
26.09 – godz: 9.00

DZIÓB W DZIÓB Maliny Prześlugi w reż. Macieja Gierłowskiego opowiada historię bandy gołębi, które poszukują winowajcy odpowiedzialnego za zniknięcie współziomka. W tym momencie pojawia się wróbel Przemek, który czuje się niezwykle samotny, a nie należy do stada… Na wróbla pada pasmo podejrzeń, a grupa nie jest zainteresowana nawiązywaniem relacji. Jest to opowieść o niezwykle hermetycznej grupie, która nie chce dopuścić „nowego”. Gołębie są nieufne, ksenofobiczne i nietolerancyjne. Warto mieć na uwadze te aspekty przy budowaniu programu spotkań dla dzieci w wieku 9 – 12 lat. „Hejt”, wykluczenie, to doskonały pretekst do rozmów z młodymi osobami, które wkraczają w „raczkującą nastoletniość” i w związku z tym przeżywają emocje związane z poczuciem przynależności do grupy, odrzuceniem, akceptacją samego siebie i zapewne dla wielu z nich ten temat jest niezwykle palący. W trakcie warsztatów zamierzamy w przystępny sposób podać informacje o wykluczeniach, inności i dysfunkcjach; umiejętności radzenia sobie z przemocowymi i wykluczającymi zachowaniami w grupie rówieśniczej. Dla projektu w kontekście tegoż spektaklu ważne jest utrwalanie postaw otwartości, tolerancji, komunikowania bez przemocy, z empatią i przy współpracy w grupie.
TERMINY:
11.10 – godz: 9.00 i 11.30
12.10 – godz: 9.00 i 11.30
13.10 – godz: 9.00 i 11.30
16.10 – godz: 9.00

TRÓJKA NA GŁOWIE. Autorem tekstu jest nagradzany wielokrotnie niemiecki dramaturg Carsten Brandau, który stworzył tekst dla swoich maleńkich córek. Teatr „Tęcza” początkowo planował wystawiać ten spektakl dla dzieci w wieku 7-9 lat. W praktyce okazało się, że jest to dzieło na tyle wielowarstwowe, że doskonale reaguje na niego młodzież kilkunastoletnia i wyciąga zeń niesłychanie dojrzałe wnioski. „Trójka na głowie” to z pozoru banalna opowieść o dwóch przyjaciółkach, w których utarty świat schematów i przyzwyczajeń wkracza nagle „ta trzecia”. Jakie są tego konsekwencje? Historia zobrazowana w formie klaunady, podwórkowych gier i zabaw, posiada kolejne warstwy, z których każdy może zaczerpnąć coś dla siebie i zastanowić się nad nurtującymi pytaniami. „Trójka…” to dosyć nietypowa sztuka i zarazem pretekst do rozmów o abstrakcji, relacjach przyjacielskich, czy nawet o rewolucji.
Warsztaty miałyby na celu podjęcie tematu transgresji, burzenia utrwalonego porządku, przekraczania granic, łamania zasad i tego konsekwencji. Wiek gimnazjalny (późnoszkolny) jest szczególnie istotny w kontekście tego tematu, gdyż jest to przejściowy okres, w którym dzieci przestają być dziećmi, zmieniają szkoły i w naturalny sposób zmienia się ich stosunek do utartych wcześniej schematów. W aspekcie psychologicznym „Trójka na głowie” może być doskonałym pretekstem do rozmów o zmianie w życiu i lękach z tym związanych
TERMINY:
28.09 – godz: 9.00 i 11.30
29.09 – godz: 9.00 i 11.30
3.10 – godz: 9.00 i 11.30
5.10 – godz: 9.00

Do kogo skierowane są warsztaty?
W ramach projektu realizujemy dwa rodzaje warsztatów. Dla nauczycieli i dla uczniów.
a) Warsztaty dla nauczycieli odbędą się 7,8,9 września 2017 i poprzedzać będą pracę nad projektem (szerszy opis w pliku pt „Warsztaty dla pedagogów”)
b) Warsztaty adresowane są dla klas które obejrzą spektakle realizowane w projekcie. (grupy około 15 – 30 osób, w zależności od liczebności klas)
Warsztaty – zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli opracowane zostaną przez pedagoga i dostosowane merytorycznie dla grup odbiorców
Przebieg warsztatów w szkołach wygląda w następujący sposób: w ustalonym terminie pedagog szkolny odbywa od 2 do 6 godzin lekcyjnych z uczniami (w zależności od liczby klas biorących udział w projekcie)

Jakie są korzyści wzięcia udziału w projekcie?
Uczniowie zostaną dowiezieni na spektakle. Koszt transportu to niejednokrotnie duży wydatek, który stanowić może kwotę porównywalną do ceny biletu na spektakl.
Bilet na spektakl w niższej cenie.
Możliwość zobaczenia wartościowych spektakli, które uwrażliwiają młodego odbiorcę na wiele aspektów społecznych.
Warsztaty prowadzone przez specjalistów.
Profesjonalnie przygotowane opracowania merytoryczne konspektów zajęć
Certyfikaty dla nauczycieli

Czy wszystkie szkoły mogą wziąć udział w projekcie?
W projekcie mogą wziąć udział szkoły z gmin na terenie województwa pomorskiego oraz zachodniopomorskiego, które zadeklarują udział w całym projekcie. Ze względu na ilość miejsc w autokarze placówka musi zagwarantować, że na spektakl pojedzie około 45 widzów (jeden pełny autokar), w przypadku chęci udziału większej ilości widzów musi zapewnić kolejne 45 osób (drugi pełny autokar) itd.

Jaka jest cena spektakli?
Koszt spektakli – cena specjalna – 13 zł osoba

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Udostępnij