To był wyjątkowy rok. Dla wszystkich. Mimo, że przygotowaliśmy w Tęczy nieco mniej premier niż w najlepszych pod tym względem latach, to na brak pracy nie mogliśmy narzekać.
„To był dobry rok dla Tęczy mimo, że zaczynał się w jeszcze pandemicznej rzeczywistości, w trudnej sytuacji finansowej.” – mówi Michał Tramer, dyrektor naszego Teatru. – „Pod względem artystycznym i pod względem pewnych wydarzeń udało nam się niesamowicie dużo zrobić. Rok 2022 był bardzo cenny dla nas pod różnymi względami: skutecznego pozyskiwania grantów, sprawdzenia się jako organizator dużej, międzynarodowej imprezy, nadziei na objęcie przez MKiDN współorganizacją naszej sceny.”
Pokazaliśmy 3 nowe przedstawienia, zorganizowaliśmy międzynarodowy festiwal teatralny, wydaliśmy monografię na 75-lecie Tęczy oraz płytę z piosenkami ze spektakli. Pełną parą pracowała też działająca w Tęczy Pracownia Edukacji Teatralnej.
Zrealizowaliśmy aż 5 zadań dofinansowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (Współfinansowanych przez samorządy Słupska i Ustki.)
Wojna w Ukrainie także miała wpływ na działalność naszej instytucji – włączyliśmy się w działania pomocowe. M.in. w naszych pokojach gościnnych w pierwszych miesiącach rosyjskiej agresji znaleźli swoje miejsce uchodźcy.
W 2022 roku zagraliśmy prawie 200 spektakli: 147 w siedzibie Tęczy, 49 poza nią.
Premierowe spektakle:
„Zamek” według F. Kafki, w reżyserii Michała Tramera – premiera 28. kwietnia 2022
scenografia: Sylwia Maciejewska, muzyka: Tomasz Giczewski, choreografia: Karolina Maciejewska.
„NIEbo i dłoNIE” w reżyserii Beniamina Bukowskiego – premiera: 1.07.2022 r. Słupsk,
8.07.2022r. Poznań, tekst: Carsten Brandau, scenografia: Natalia Borys, muzyka: Alicja Skrzypiec .
Spektakl w koprodukcji z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
„Noc żywych ballad” na podstawie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza w adaptacji i reżyserii Aleksandry Skorupy – premiera 3. listopada 2022 r., scenografia: Joanna Braun, muzyka: Miłosz Sienkiewicz (Dotacja – MKiDN oraz Słupsk)
Największym wydarzeniem zrealizowanym w ubiegłym roku przez Tęczę był Festiwal Plastyki Teatrów Lalki i Formy Słupsk – Ustka 2022. Impreza, która szerokim echem odbiła się w środowisku teatralnym, przede wszystkim ze względu na cel – zwrócenie uwagi na formę: scenografię, kostium, lalkę teatralną.
Impreza trwała od połowy sierpnia do końca września. W jej ramach odbyły się:
– wystawa fotograficzna Młoda Scenografia – ekspozycja plenerowa na promenadzie nadmorskiej w Ustce,
– przegląd konkursowy spektakli teatrów formy – widzowie Festiwalu obejrzeli 11 spektakli:
„LOT” – Olsztyńskiego Teatru Lalek, „Pan Tadeusz. Ostatni zjazd” – Teatru Animacji Poznań, Kaspar” – Teatru Biuro Podróży, Poznań, „Kulki” – Białostockiego Teatru Lalek, „Der Erlkönig” („Król Olch”) – Puppentheater Zwickau (Niemcy), „Bezimienny/Nieznany” – Fundacji Gra/nice, „Brzydkie Kaczątko” – Teatru Baj Pomorski w Toruniu, „Czarnoksiężnik z krainy Oz” – Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, „Beton” – Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, „Arka czasu” – Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, „Tata” – Teatru Lalek Arlekin w Łodzi;
– wystawa lalek teatralnych ze zbiorów Teatru Lalki Tęcza;
– plenerowa wystawa plakatu teatralnego na Bulwarach nad Słupią.
(Dotacja – MKiDN oraz Słupsk i Ustka)
Na zakończenie jubileuszu naszego Teatru wydaliśmy publikację zatytułowaną:
„Tęcza – mały wielki teatr. Monografia naukowa z okazji jubileuszu 75-lecia Państwowego Teatru Lalki Tęcza w Słupsku”, do której teksty napisali znakomici teoretycy teatru. Wydawnictwo powstało we współpracy z Akademią teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filią w Białymstoku.
„Książka pod redakcją Karola Suszczyńskiego jest wielogłosową i wielokontekstową narracją, która w centrum badawczego namysłu ustanawia jedną z najstarszych instytucji kultury na Pomorzu. Autorzy i autorki zaproszeni do naukowej refleksji wspólnie uruchamiają interdyscyplinarny krajobraz, na tle którego oglądamy „mały wielki teatr” w ujęciu zarówno historycznym, jak i współczesnym. Zebrane w monografii teksty stanowią ciekawy i cenny przegląd kulturotwórczego potencjału Tęczy, badają osadzenie słupskiej sceny w przestrzeni lokalnej i krajowej, wnikliwie analizują konkretne przedstawienia i zjawiska.” Tak opisała publikację dr Anna Jazgarska.
(Dotacja – MKiDN oraz Słupsk)
Jedną z akcji zorganizowanych w ramach obchodów 75-lecia Teatru Lalki Tęcza była: „Lalka w delegacji” – program rezydencji artystycznych wzorowany na działaniach twórców sfery sztuk wizualnych. Z tym, że w naszym przypadku rezydentami były lalki z bogatych zasobów Tęczy, które chętnie oglądają świat i cieszą się z każdej możliwości spotkania w widzem. Tęcza dysponuje zbiorem ponad 500 lalek ze spektakli teatralnych. Kilkadziesiąt z nich zamieszkało czasowo w przedszkolach, urzędach, witrynach sklepowych, salach muzealnych i kawiarniach w Słupsku i okolicach.
Bardzo aktywnie miniony rok pracowała działająca w Tęczy Pracownia Edukacji Teatralnej. W jej ramach aktorzy naszego teatru przeprowadzili kilkadziesiąt warsztatów teatralnych dla dzieci i pedagogów.
W tym 30 warsztatów w ramach zadania pod nazwą „Oswoić teatr” dotowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasto Słupsk.
Zrealizowaliśmy jubileuszowy objazd mniejszych miejscowości z naszymi spektaklami w ramach zadania „Bliżej Tęczy” dofinansowanego przez MKiDN.
Rok 2022 to także inauguracja w skali kraju działalności platformy internetowej DRAMOX, na której można oglądać najlepsze europejskie spektakle teatralne. Wśród polskich propozycji znalazły się dwa przedstawienia Tęczy: „Švejk” w reż. Joanny Zdrady oraz „Niesamowite przygody niesamowitych skarpetek” w reż. Macieja Gierłowskiego.
„Galeria Przypadkiem”, znajdująca się w oknach Tęczy, pokazała w roku 2022 3 wystawy.
Tradycyjnie zagraliśmy też dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – wystawiając na aukcję lalki teatralne i bawiąc uczestników finału warsztatami teatralnymi.
W 2022 roku współpracowaliśmy także z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego realizując kolejną akcję pod nazwą: „Spacerownik Teatralny”.
Tęcza uczestniczy też w miejskich imprezach kulturalnych. Przykładem niech będzie tu wydarzenie pod nazwą: SALWA 2022, które odbyło się w maju na Bulwarach nad Słupią.
Pokazaliśmy w ramach tych działań spektakl w plenerze, zorganizowaliśmy stanowiska: Lotnego Muzeum Lalek i Tęczowej Fotoramki. Odbyły się zajęcia animacyjne dla najmłodszych, warsztaty chodzenia na szczudłach, na Bulwarach stanęły też „żywe rzeźby”.
W ubiegłym roku zmieniliśmy także wygląd naszego foyer. Stało się bardziej magiczne za sprawą realizacji projektu Lucki Svobodowej. Z powstałych w ramach tego projektu „skrytek” chętnie korzystają najmłodsi nasi widzowie.
Tęcza otrzymała w 2022 roku brązowy Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” oraz statuetkę Przyjaciel Dziecka przyznawaną przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.
Pracę naszego Teatru doceniła kapituła nagrody teatralnej przyznanej przez Gazetę Świętojańską z okazji 25-lecia tego wydawnictwa.
Tęcza została nagrodzona m.in. za: „(…) realizację misji tolerancji międzypokoleniowej i międzykulturowej. Za wysiłek tłumaczenia młodemu widzowi zagmatwanego zbioru uczuć i pojęć wpisanych w zmienność racji i relacji. Za dbałość o historię 75-letniego teatru, rozszerzoną o naukową monografię, Wirtualną Galerię Lalkarstwa, pierwszą edycję Festiwalu Plastyki Teatru Lalki i Formy i sklep online. Za determinację, wyznaczanie ambitnych celów i poszukiwania artystyczne, których realizacja osiąga przewyższenie względem zasobów.
Przyszły rok także zapowiada się ciekawie. Zaplanowaliśmy m.in. 3 premiery i drugi Festiwal Plastyki Teatrów Lalki i Formy.
Planowane spektakle to: „Pan Kuleczka”, na podstawie książki W. Widłaka, „Niekończąca się opowieść” według książki M. Ende oraz „Dziadek do orzechów”. O realizacji przedstawień (reżyseria, scenografia) rozmawiamy z twórcami spoza Słupska.